Åbent arrangementFeatured indlæg på forsideFor forældreFor nye eleverNyhed

Mandag stod i sprogfagenes tegn, da Rasmus og Søren fra Sprogzonen gæstede Aabenraa Statsskole og tog eleverne på 1. årgang med på en rejse i bl.a. dialekter, udtale og andre hjørner af lingvistikkens verden.

En af skolens lærere beretter:
” I det første foredrag ”hvorfor er dansk så svært at lære?” fører Søren os igennem de danske vokaler og kommer med sjove og finurlige eksempler på hvor mange vokallyde vi har i det danske sprog. De klassiske eksempler som ”røget ørred” og ”jeg er ude på øen i åen” gennemgås – samt hvor mange vokallyde vi har i vores præpositioner. Vi gennemgår forholdsordene med sjove sætninger som ”gik det han var syg af over på under tre dage?” og ser på kinesiske tegn, tonesprog og mangel på grammatik samt tyrkiske morfermer. Vi har dygtige elever i publikum som kan mandarin og tyrkisk og som kan oversætte de skøre sætninger sprog-Søren kommer med. Konklusion: Alle sprog er lige svære eller lette – enten er det fonologien eller grammatikken der er svær. Sluttede første foredrag med at se på kropssprog.

I andet foredrag ”Dialekter og andre -lekter” taler sprog-Rasmus om sprog vs. dialekter – hvordan definerer man egentlig et sprog – hvor mange sprog findes der – politisk kontra lingvistisk – ”et sprog er en dialekt med en hær og en flåde”. Vi taler om stereotyper i det danske sprog – hvad hører vi egentlig når vi hører forskellige dialekter fra Danmark – hvilken alder, intelligens og egenskaber er knyttet til de forskellige dialekter og så ser vi på begreberne: Multietnolekt (Storkøbenhavn, Århus, Odense), kronolekt (aldersgruppesprog), sociolekt (Lavkøbenhavnsk ’majet’ og højkøbenhavnsk ’miget’), idiolekt (det enkelte individs sprog, lingvistisk fingeraftryk, fx rappere, reality stjerner, dig og mig) og konkluderer at sprog virkelig skaber identitet.”